FUNDACJA LEXCULTURA

 


OBSZARY TEMATYCZNE

Upowszechnianie wiedzy i budowanie świadomości znaczenia Karty praw podstawowych i traktatów UE.
Działania strażnicze i wspieranie społeczności lokalnych w procesie budowania społeczeństwa obywatelskiego i partycypacji w tworzeniu polityk lokalnych.


GRUPA DOCELOWA
Grupa 5 społeczników, min. 50 przedsiębiorców oraz konsumenci z Wrocławia


MIEJSCE REALIZACJI PROJEKTU
Wrocław


DATY REALIZACJI 
01.09.2023-30.04.2024


Opis projektu:
Projekt stanowi reakcję na rewolucyjne zmiany w zakresie ochrony konsumentów, wynikające z implementacji dyrektyw unijnych: Omnibus, Cyfrowej, Towarowej. Od 1 stycznia 2023 r. wszystkich przedsiębiorców dotyczą nowe obowiązki w zakresie m.in organizowania promocji i wyprzedaży, prezentowania cen, weryfikacji oraz prezentowania rzetelnych opinii. Dynamika zmian oraz ich zakres wprowadziły niepewność i swoiste "lekceważenie prawa". Celem projektu jest odpowiedź na naruszenia prawa przez lokalnych przedsiębiorców oraz zniwelowanie ich skutków.

Wykorzystując lokalny potencjał społeczny powołamy grupę pięciu Strażników Praw Konsumentów, którzy wyposażeni w wiedzę dot. nowych przepisów, przeprowadzą min. 50 kontroli w sklepach i punktach usługowych na terenie Wrocławia oraz przygotują protokoły. W oparciu o zebrane przez strażników materiały podejmiemy adekwatne działania informacyjne oraz prawne względem przedsiębiorców stosujących nieuczciwe praktyki rynkowe (np. interwencja). W końcowym etapie przygotujemy raport i przekażemy go do lokalnych instytucji konsumenckich i NGO-sów oraz mediów, aby informować o efektach funkcjonowania przepisów w praktyce.
Projekt pozwoli wyeliminować wykryte nieuczciwe praktyki stosowane przez przedsiębiorców, uświadomić ich i wzmocnić ochronę konsumentów we Wrocławiu. Do współpracy zaprosimy m.in. wrocławskiego Rzecznika Konsumentów oraz przedstawicieli Inspekcji Handlowej.
Pragniemy pokazać, że samoorganizacja społeczna ma sens.

Projekt w liczbach: 
Wynik oceny merytorycznej
95,5
Przyznana kwota wsparcia w euro
8000 
Liczba osób zaangażowanych w realizację projektu
8
Liczba biernych odbiorców projektu
15000
Liczba beneficjentów świadczonych usług
5
Liczba przeprowadzonych działań/kampanii zwiększających świadomość
3
Liczba publikacji
1
Liczba podmiotów współpracujących w ramach projektu
2