Zajęcia poświęcone będą praktycznemu tworzeniu treści w social mediach, poparte przykładami.

Uczestnicy dowiedzą się:

  • Jak tworzyć dostępne cyfrowo materiały
  • Jak unikać pułapek dostępności i czym one są
  • Jak zwiększyć inkluzywność materiałów.

Termin: 28 sierpnia, godz.9:00-14:00

BRAK MIEJSC


Szkolenie odbędzie się na platformie ClickMeeting.
Zarejestrowani uczestnicy otrzymają link do spotkania na podany adres mailowy.
Liczba miejsc jest ograniczona.

 

 


Program:

I. Czym jest dostępność cyfrowa?

  1. Czym jest dostępność cyfrowa? – definicja
  2. Dostępność cyfrowa jako obowiązek i szansa dla podmiotów publicznych
  3. Proces planowania zapewnienia dostępności cyfrowej

II. Podstawa prawna dostępności cyfrowej

  1. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;
  • Jakie podmioty są objęte ustawą o dostępności cyfrowej?
  • Art. 3 ust. 2 – do jakich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych nie stosujemy ustawy o dostępności cyfrowej?
  • Zastosowanie Art. 3 ust. 2 w praktyce – multimedia, oświadczenia majątkowe, multimedia nadawane na żywo – zasady stosowania
  • Czego ustawa wymaga od podmiotu publicznego – Art. 5 ust. 1. Obowiązek spełnienia wymogów w zakresie załącznika do ustawy
  • Ustawa o dostępności cyfrowej a social media – na jakich zasadach i w jakich przypadkach muszą być dostępne?
  • Zapewnienie alternatywnego dostępu – na czym polega?
  • Problematyka art. 8 ust. 1 – kiedy i na jakich zasadach można go stosować?
  • Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej w rozumieniu art. 18 ust. 1 Ustawy – na jakich zasadach, co żądanie ma zawierać, terminy rozpatrzenia, odmowa i odwołanie, tryb skargowy
  • Wymogi dla stron internetowych, stron podmiotowych BIP, treści internetowych i aplikacji mobilnych na podstawie wytycznych dla dostępności treści internetowych 2.1 (…) – załącznika do Ustawy.

III. Działania przygotowawcze w zakresie dostępności cyfrowej

  1. Przeszkolenie pracowników organizacji
  2. Odpowiednie oprogramowanie
  3. Właściwe priorytety

IV. Tworzenie dostępnych treści internetowych

  1. Dobre praktyki:
  • Zastosowanie prostego języka
  • Czytelność przekazu – warunek wstępny
  • Zrozumiałość, zdania proste, brak kwiecistego języka i zbędnych wyrazów
  • Podział tekstu na logiczne części
  • Niezbyt długie akapity
  • Brak justowania – dlaczego?
  • Oznaczanie kluczowych informacji w tekście
  • Stosowanie nagłówków i ich hierarchia
  • Pisanie kursywą? Można czy nie?
  • Zastosowanie kolorów do oznaczania kluczowych wartości w tekście
  • Sposoby oznaczania linków
  • Tekst alternatywny
  • Słownik trudnych wyrazów
  • Wyjaśnienia skrótów
  • Dzielenie wyrazów – praktyka stosowania
  • Czytelna czcionka – co to oznacza?
  • Czy trzeba publikować skany dokumentów?
  • Sprawdzanie ułatwień dostępu
  • Social media:
  • Jak redagować treści na Facebooku, aby były zgodne z ustawą o dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami?
  • Jak działa automatyczny tekst alternatywny na Facebooku?
  • Jak edytować tekst alternatywny dla zdjęcia na Facebooku?
  • Jak dodać napisy do filmu na Facebooku?
  • opis (tekst alternatywny) jest niedostępny w edytorze strony internetowej - co wtedy?
  • Znaki interpunkcyjne w opisach alternatywnych.
  • Tekst alternatywny w przypadku publikacji skomplikowanego wykresu.
  • Napisy do filmów i audiodeskrypcja (jakie narzędzia do tworzenia i edycji napisów, z których może korzystać urząd (licencja), prosty w obsłudze, darmowy)
  • Youtube – w jaki sposób przygotować dostępne treści? Napisy rozszerzone

Prowadzący: Adam Parysz

Auditor Wiodący SZBI wg. ISO 27001, Auditor Wiodący SZCD wg. ISO 22301, Auditor Wewnętrzny ZSZ wg. ISO 9001, 14001 i 45001, Six Sigma Yellow Belt, DPO, Wdrożeniowiec systemów klasy EZD, trener i archiwista. Partner Biznesowy Sygnity S.A. Członek Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji przy Ministerstwie Cyfryzacji, Członek ISSA Polska (Grupa Robocza ds. AI) Karierę trenerską rozpocząłem w 2013 roku. Od tego czasu na sali szkoleniowej spędziłem 13 521 godzin szkoleniowych, szkoląc łącznie ponad 15 tysięcy osób.